آم دبیره. یکی از خطوط هفتگانه ایرانیان پیش از اسلام است. حروف الفبای این خط به موجب آثاری که در دست است از خطهای دیگر ایران کمتر بوده و طبق تصریح ابن ندیم سی و سه حرف بوده است، زیرا صداهائی را که دارای مخرج مشترک هستند با یک حرف مینوشتند. مثلاً: برای نوشتن، ء، ا، آ، ه و خ یک حرف به کار میرفته است این خط را ابن ندیم کتابت الرسائل یا نامه دبیریه ذکر کرده است. هام دبیریه خط اداری و حکومتی و عمومی بوده. ابن ندیم راجع به آن مینویسد: ’و هی لسائر اصناف المملکه خلا الملوک’. این خط با بیست وهشت شیوه نوشته میشده و در زمان آذرخور که حمزۀ اصفهانی از او نقل کرده است نام بسیاری از آن شیوه ها فراموش شده و فقط چندشیوه از آنها باقی مانده بوده است که عبارتند از: داد دبیره، برای احکام دادگستری. شهرآمار دبیره، برای حساب های شهر. گنج آمار دبیره، برای حسابهای خزانه. کده آمار دبیره، برای حسابهای کشور. آخور آمار دبیره، برای حسابهای اصطبلهای شاهی. آتشان آمار دبیره، برای حسابهای آتش. روانگان آمار دبیره، برای حسابهای اوقاف. (الفهرست ص 21) (ایران کوده شمارۀ 8 ص 136)
آم دبیره. یکی از خطوط هفتگانه ایرانیان پیش از اسلام است. حروف الفبای این خط به موجب آثاری که در دست است از خطهای دیگر ایران کمتر بوده و طبق تصریح ابن ندیم سی و سه حرف بوده است، زیرا صداهائی را که دارای مخرج مشترک هستند با یک حرف مینوشتند. مثلاً: برای نوشتن، ءِ، اَ، آ، هَ و خ یک حرف به کار میرفته است این خط را ابن ندیم کتابت الرسائل یا نامه دبیریه ذکر کرده است. هام دبیریه خط اداری و حکومتی و عمومی بوده. ابن ندیم راجع به آن مینویسد: ’و هی لسائر اصناف المملکه خلا الملوک’. این خط با بیست وهشت شیوه نوشته میشده و در زمان آذرخور که حمزۀ اصفهانی از او نقل کرده است نام بسیاری از آن شیوه ها فراموش شده و فقط چندشیوه از آنها باقی مانده بوده است که عبارتند از: داد دبیره، برای احکام دادگستری. شهرآمار دبیره، برای حساب های شهر. گنج آمار دبیره، برای حسابهای خزانه. کده آمار دبیره، برای حسابهای کشور. آخور آمار دبیره، برای حسابهای اصطبلهای شاهی. آتشان آمار دبیره، برای حسابهای آتش. روانگان آمار دبیره، برای حسابهای اوقاف. (الفهرست ص 21) (ایران کوده شمارۀ 8 ص 136)
کتابهالسرّ. رمزنویسی. رازدبیره. رازدفیره. در الفهرست ابن الندیم (ص 21 چ مصر) این کلمه ’رازسهریه’ آمده که علی الظاهر مصحف رازدبیریه است و گوید: خطی بوده است که پادشاهان رازها و اسرار خویش را هنگام نیازمندی با دیگر امم و طوایف بدان مینوشتند. عدد حروف و اصوات آن چهل بوده است و برای هریک از حروف و اصوات صورتی خاص داشته است و در آن از لغت نبطی چیزی نبوده است. و رجوع به رازسهریه شود
کتابهالسرّ. رمزنویسی. رازدبیره. رازدفیره. در الفهرست ابن الندیم (ص 21 چ مصر) این کلمه ’رازسهریه’ آمده که علی الظاهر مصحف رازدبیریه است و گوید: خطی بوده است که پادشاهان رازها و اسرار خویش را هنگام نیازمندی با دیگر امم و طوایف بدان مینوشتند. عدد حروف و اصوات آن چهل بوده است و برای هریک از حروف و اصوات صورتی خاص داشته است و در آن از لغت نبطی چیزی نبوده است. و رجوع به رازسهریه شود
بنابگفتۀ ابن الندیم یکی از خطهای ایران قدیم است که معمول پادشاهان بوده و عوام از استعمال آن ممنوع بوده اند تا کسی بر اسرار پادشاهان واقف نگردد. (فهرست ابن الندیم چ مصر ص 31). و رجوع به الفبای اوستا یا دین دبیری در مقدمۀ لغتنامه شود
بنابگفتۀ ابن الندیم یکی از خطهای ایران قدیم است که معمول پادشاهان بوده و عوام از استعمال آن ممنوع بوده اند تا کسی بر اسرار پادشاهان واقف نگردد. (فهرست ابن الندیم چ مصر ص 31). و رجوع به الفبای اوستا یا دین دبیری در مقدمۀ لغتنامه شود